© A.K.T. Kunstverein Amberg
Filmkunst aus den 1960er Jahren, heute der Spielfilm Mike Blaubart von 1967!
Regisseur Gerd Winkler sorgte mit seinen Kunstfilmen und - mehr noch - mit seinen Spielfilmen zwischen 1960 und seinem Tod 1978 für Furore, positiv wie negativ. Die Reaktionen zu Mike Blaubart reichten von "... hat und von Sitz gerissen! Wann kommen die angekündigten nächsten zwölf Fortsetzungen ..." über "Herr Winkler, Sie ausländische Drecksau!" bis zu "... Fernsehleitung aufhängen, Fernsehrat umlegen mit Scheiße!".
Als "Vorfilm" wird das Werk Wasser und Luft gezeigt, ein 1965 entstandener Film von Gerd Winkler über den 1936 geborenen Konzeptkünstler Hans Haacke.
Gerd Winkler wurde 1929 in Nord-Mähren geboren und lebte zunächst in Amberg, wo er als Lehrer, Leiter und Regisseur der Studiobühne Amberg sowie Sportreporter und Redakteur der lokalen Zeitung tätig war. Er studierte vorübergehend Zeitungs- und Theaterwissenschaft und danach in München sechs Semester am 'Institut für Film und Fernsehen'.
Bei der Studiobühne Amberg war H.E. Erwin Walther Hauskomponist, dort kreuzten sich die Wege der beiden zum ersten Mal.
Als ab ca. 1960 Winkler als freier Publizist und Filmautor in Frankfurt/Main v.a. für das Freie Fernsehen GmbH, den Hessischen Rundfunk, aber auch den WDR und das ZDF, Drehbücher für Filme über zeitgenössische Kunst sowie Spielfilme schrieb und meist auch Regie führte, war es fast immer Erwin Walther, der die Musik geschrieben und oftmals auch gespielt oder dirigiert hat. Erst durch Winklers frühen Tod 1978 fand diese überaus fruchtbare und erfolgreiche Zusammenarbeit ein Ende (© Martin Grammer).
Programm
Wasser und Luft (HR, 1965)
Mike Blaubart (HR, 1967)
Einführende Vorworte von Winni Steinl, ein früher Weggefährte von Winkler und Walther
Inspired by the musical graphic of the composer H.E. Erwin Walther pupils of three classes aged 12 to 14 years explore the communicative, musical, and instrumental possibilities of a string quartet. Starting with the colourful strains of the impressionistic composer Maurice Ravel the pupils - during a preparatory workshop - produce small graphical scores for improvisation which are interpreted by the musicians while the single classes visit the theater. With this procedure the collectively created score stands on an equal basis between the scores of Walther and Ravel. It leaves room for a complex dialogue between all involved which opens ears and hearts for Ravel's and Walther's music and world, for playing chamber music, for exact listening and subtle communication.
The project is accompanied by the concert educator Philipp Roosz (© Stadttheater Amberg).
Recommended for 12 - 14 years
On April 1st, 2020, the 100th birthday of H.E. Erwin Walther, composer, and music teacher from Amberg, could be celebrated. For that reason, the city of Amberg paid homage to its cultural laureate by organizing a year of versatile concert events.
“We should not stop at remembrance”, says Michaela Grammer, the artist’s daughter, and administrator, and puts the anniversary under the motto “Walther and the Next Generation”. Following that, the two graduates from ‘Max-Reger-Gymnasium’ in Amberg and awardees of the ‘Kulturförderpreis’ (youth cultural award) of the city of Amberg, Katrin Klose and Christof Johannes Weiß, dealt with Walther’s compositions and ignite a creative spark within two concerts. This would have totally been to the composer’s delight since he always valued the conveyance of music to the young generation as indispensable.
Kartin Klose und Christof Weiß are outstanding musicians who not only follow the beaten tracks in reproducing but strike the unknown and often difficult path of a career as a composer in a courageous and highly motivated way. It is a special gift of two young composers to Erwin Walther since they represent the next generation of artists, who – as Walther – are deeply connected to their homeland but also reach out far over its borders.
Katrin Klose and Christof Weiß perfectly personify the vision of the motto “Next Generation” but without the “broad minded”, the “doer”, the great interpreter of Walther’s versatile opus, the colourful anniversary would not be complete.
Already since 2004 pianist Frank Gutschmidt analyses and interprets Walther’s musical graphics, named ‘Audiogramme’ and produces together with soprano Yvonne Friedli, tenor Joachim Vogt, and clarinettist Ib Hausmann an extraordinary studio concert.
Jelena Lichtman (piano) and Michael Rupprecht (cello), who already shortly after Walther’s death had the courage to include his challenging scores into their repertoire, place them into a contemporary context during their concert ‘Seelenverwandschaft’ (congeniality of souls) in the town hall of Sulzbach-Rosenberg.
Heinz Grobmeier, “multi-instrumentalist”, jack-of-all-trades, and creative powerhouse together with three musicians interprets graphical music in Air Museum Amberg.
All these artists are completely acting according to Walther’s words in his acceptance speech for ‘Kulturpreis’ (cultural award), which he addressed to the representatives of the city of Amberg: “Do not forget your artists – they make [the city] glow from within, they vivify the reconstructed, mollify the broken, and elevate the banality, … for the province not to sink into provinciality!”